حمید وامق انجمن تئاتر فارس

شیراز- رقابت ۱۵ گروه نمایشی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس با به صحنه رفتن ۴۵ اجرا پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس در روز پایانی هیچ نمایش رقابتی را در فهرست برنامه های خود ندارد و از ساعتی پیش «طراحی صحنه» به کارگردانی احسان رضایی بر اساس نمایشنامه ای از هادی امامی مقدم را به عنوان میهمانی که محصول شهرستان پاسارگاد هست و در هفدهمین جشنواره استانی تئاتر پسامهر توانست نظر کارشناسان و تماشاگران را با خویش همراه سازد در تماشاخانه سپاسدار به صحنه رفت.

بدین ترتیب پرونده جشنواره تئاتر استان فارس در حالی شامگاه پنجشنبه بسته خواهد شد که ۴۵ اجرا در ۴ تماشاخانه و سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرای صدها علاقه مند هنر ششم بود.

امسال از ازدحام مقابل سالنها کاسته شد

بر اساس آنچه گردانندگان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس عنوان می شود امسال این رویداد از نظمی مناسبت تر در عین حالیکه هر گروه فرصت ۳ نوبت اجرا داشت برخوردار بود و کمتر پیش آمد که ازدحامی برای دیدن آثار در سالن های نامبرده پیش آید.

این در حالیست که گلایه هایی هم از سوی مخاطبان اصلی تئاتر استان مطرح می شود که برخی آثار در حد و اندازه های جشنواره ظاهر نشدند و بازبینی ها محصول درخوری را به این جشنواره معرفی نکردند. البته درگذر از اینکه گروه های تئاتری به خاطر برگزاری جشنواره های پسامهر و «لاد» لارستان وقت کافی برای آماده شدن رقابت استانی نداشتند و فشردگی نوبت های اجرا موجب شد خستگی در عوامل و بازیگران نفوذ کند.

در پیوند با برپایی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس دبیر این رویداد ضمن اعلام اینکه تمامی گروها اجرای خود را سروقت انجام داده و مشکلی از هر جهت وجود نداشته در عین حال به سطح کیفی آثار اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم هرچه بذری بهتر کاشته شود در نهایت به همان اندازه محصولی با کیفیت برداشت خواهد شد.

عدم آموزش تاثیر خود را در کیفیت اجراها نشان داد

حمید وامق ادامه داد: متاسفانه به علت اینکه در سالهای اخیر فقر و عدم آموزش تاثیر خود را در کیفیت اجراها داشته است، هرچند در برخی آثار شاهد خلاقیت، اندیشه و نوآوری هستیم اما بعضی کارهای متعلق به هنرمندان سختکوش شهرستان ها از عدم آموزش و نبود امکانات سخت افزاری و برنامه ریزی رنج می برند که باید یک فکر عاجل برای رفع این معضل کرد.

وی معتقد است داوران هم با این موضوعات هم رای هستند و به این اذعان و اعتقاد دارندکه  در زمینه آموزش نیاز به اقدام های سریعی هست و بدین خاطر پیشنهادهایی هم مطرح ساختند که مطمئنا در بیانیه آنان به مناسبت پایان جشنواره به آن اشاره می شود.

رئیس انجمن تئاتر استان فارس در عین حال از پیشنهادی خبر داد که بر مبنای تولیدی آموزشی است و می تواند راهگشای هنر تئاتر در استان فارس باشد.

آموزش-تولید در راس برنامه های تئاتر فارس

وامق اعلام کرد: به داوران پیشنهاد دادم استادانی به اینجا بیایند و در عین حالی که آموزش می دهند با نظر آنان تولید انجام گیرد تا پس از گذر از این مرحله آثار به اجرای عموم گذاشته شود.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه استقبال از اجراها را چگونه ارزیابی می کند عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال سه سانس اجرا در تماشاخانه ها و سالن سبز تالار حافظ را داشتیم که همگی حکایت از پر بودن سالنها دارد با توجه به اینکه در روز ۱۵ نوبت اجرا انجام گرفت به طور میانگین روزانه ۴۵۰۰ تماشاگر از آثار بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس دیدن کردند که تقریبا این شامل همه کارها می شود.

دبیر جشنواره تئاتر استان فارس اعلام کرد: خوشبختانه گروه های شهرستانی شکایتی از شیوه پذیرایی در این رویداد نداشتند، گروه های تئاتری از نظم و برگزاری منسجم آثار ابراز رضایت داشتند و دبیرخانه جشنواره در این باره سنگ تمام گذاشت.

از ساعت ۱۴ امروز نشست نقد و بررسی آثاری که روز گذشته در شیراز به روی صحنه رفت با حضور کارشناسان و منتقدان و اعضای گروه های شرکت کننده در تالارهای مهر و غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود که تا ساعت ۱۶ ادامه دارد سپس، گروه ها برای شرکت در آیین پایانی جشنواره که از ساعت ۱۸ در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس برگزار می شود آماده خواهند شد. این در حالیست که به گفته دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس، اجرای دوم گروه تئاتر شهرستان پاسارگاد از ساعت ۱۷در تماشاخانه سپاسدار روی صحنه می رود و همزمان اجرای خیابانی به کارگردانی محمد نعمتی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس مهدی شفیعی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، اتابک نادری مدیر تئاتر شهرستان ها و عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون میهمان هستند.

http://www.mehrnews.com

...

..

...

.

.

..