نمایشگاه عکس تک درخت


نادر داوودی ایده اولیه شکل گیری نمایشگاه عکس «تک درخت» را متعلق به ابراهیم حقیقی دانست و بیان کرد موضوع این نمایشگاه از کارهای عباس کیارستمی الهام گرفته شده است.

نادر داوودی کیوریتور نمایشگاه عکس «تک درخت» که به یاد عباس کیارستمی شکل گرفته است درباره ایده اولیه این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: گالری ایوان سال گذشته به احترام زنده یاد عباس کیارستمی، نمایشگاه گروهی عکس برگزار کرد و امسال نیز این جریان را ادامه داده است البته امسال این نمایشگاه تغییراتی دارد برای مثال کیوریتور نمایشگاه تغییر کرد و موضوع «تک درخت» به پیشنهاد ابراهیم حقیقی برای آن انتخاب شد که از کارهای عباس کیارستمی الهام گرفته بود.

وی در توضیح موضوع نمایشگاه بیان کرد: به عکاسان حاضر در نمایشگاه اعلام شد که برداشت و درک خودشان را از «تک درخت» تصویر کنند. حتی اندازه، چاپ و تمامی جزییات عکس ها، بر عهده هنرمندان گذاشته شد در حالی که سال گذشته اندازه و قاب تصاویر نیز مشخص بود. به همین منظور ۳۴ اثر در قطع آزاد برای حضور در نمایشگاه انتخاب شد.

داوودی درباره انتخاب هنرمندان حاضر در نمایشگاه به مهر گفت: لیست گسترده ای از هنرمندان عکاس انتخاب کردیم و تعدادی را برگزیدیم و قرارمان بر این بود که تعداد زیادی انتخاب نشوند چرا که در نمایشگاهی با تعداد زیادی از هنرمندان تماشای آثار برای مخاطبان سخت می شود و امکان دیده شدن تمامی آثار وجود نخواهد داشت که این اتفاق باعث نوعی بی احترامی به هنرمندان عکاس نیز می شود.

وی در ادامه بیان کرد: من به عنوان کیوریتور نمایشگاه، علاوه بر آثار عکاسان مطرح، آثار تعدادی از هنرمندان جوان را دیدم و به سیف اله صمدیان و ابراهیم حقیقی که مشاوران هنری نمایشگاه هستند، پیشنهاد دادم که آثار این عکاسان را نیز به نمایش بگذاریم و بر این اساس آثار تعدادی از هنرمندان جوان نیز مورد تایید قرار گرفت و به نمایشگاه راه یافت.

داوودی همچنین گفت: سال گذشته آثار بیش از ۷۰ هنرمند عکاس به نمایش گذاشته شد و برخی مشکلاتی چون شلوغی نمایشگاه و دیده نشدن آثار را در پی داشت اما امسال هنرمندان عکاس با شرط اینکه تعداد عکس‌ها زیاد نیستند، در نمایشگاه حضور یافتند به همین دلیل با وجود اینکه گالری ایوان، گالری بزرگی است اما ظرفیت زیاد آثار، کیفیت نمایشگاه را پایین می آورد.

به گفته کیوریتور نمایشگاه عکس «تک درخت»، بیشتر عکاسان حاضر در این نمایشگاه، عکاسان مطبوعاتی و مستند هستند و تعداد کمی از عکاسان مثل ابراهیم حقیقی و مهدی مقیم نژاد به عنوان آرت فرم به عکس نگاه می کنند.

وی در پایان در مورد برگزاری نمایشگاه عکس به یاد عباس کیارستمی در سال های آینده نیز توضیح داد: شرایط به گونه ای است که خیلی سخت می توان پیش بینی بلندمدت برای برپایی رویداد هنری داشت اما اگر شرایط فراهم باشد گالری ایوان این برنامه را به عنوان یک طرح بلندمدت با شکل متکامل تری اجرا خواهد کرد. من و همه هنرمندان و مدیر گالری ایوان، با این نیت و امید که کار ادامه پیدا کند این کار را به سرانجام رساندیم.

نادر داوودی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات است و بیشترین فعالیت او در حوزه عکاسی مطبوعات بوده است و یکی از بنیانگذاران انجمن عکاسان مطبوعات محسوب می شود. او همچنین عضو انجمن مستندسازان ایران است و تاکنون مستندهای مختلفی درباره تاریخ ایران و مسایل اجتماعی ساخته است.

آثار ابراهیم حقیقی، ابراهیم خادم بیات، افشین بختیار، افشین شاهرودی، جاسم غضبان پور، جاوید نیک پور، جعفر پناهی، جمشید بایرامی، حسن غفاری، ساتیار امامی، ساعد نیک ذات، سعید دستوری، سمیرا باقری، سیف اله صمدیان، صادق میری، علی رهبر، علی زارع، علی قلم سیاه، فرزانه خادمیان، قاسم اشرفی، کیارنگ علایی، کیمیا رهگذر، مجید سعیدی، محمدحسن صلواتی، محمد فرنود، محمد همتی، محمود کلاری، مرضیه خورسند، مریم اسدی خوانساری، مریم زندی، مسعود پاکدل، مهدی مقیم نژاد، مهکامه پروانه، میلاد اسلام زاده، میلاد سمنگانی، مینا زیوری، نادر داوودی و عباس کیارستمی در نمایشگاه عکس «تک درخت» از روز اول تیرماه در گالری ایوان به نمایش در می آید و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 4327267
mehrnews.com/news/4327267