پنج چهره خبرساز موسیقی ۹۷/ وقتی شهرت با حاشیه همراه می‌شود


تعدادی از فعالان حوزه موسیقی را می‌توان در زمره چهره‌های تأثیرگذار عرصه هنر در سال ۹۷ قرار داد؛ چهره‌هایی که برخی جنجال‌آفرین بودند، برخی هنرآفرین و برخی پولساز!

خبرگزاری مهر -گروه هنر - علیرضا سعیدی: یکی از آداب پایان سال اهالی رسانه در حوزه‌های خبری معمولاً جمع‌آوری و تدوین آرای مخاطبان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف برای انتخاب «ترین‌ها» در طول یک سال است. موضوعی که هم دارای جذابیت‌های فراوان است و هم منشأ و منبعی برای ایجاد حاشیه‌های فراوان‌تر که هیچ گاه نیز پایانی برای آن نمی‌توان تصور کرد.

در نمونه‌های کلان، انتخاب «ترین‌ها» معمولاً با ملاحظاتی همراه می‌شود و این ملاحظات معمولاً از سوی طرفداران چهره‌های مختلف بستر قضاوت‌هایی را فراهم می‌آورد. البته این موضوع به طور حتم شرایط عکس هم دارد چرا که بارها در این شرایط قرار گرفته‌ایم که رویدادهایی این چنین در بسیاری از موارد چراغ راهی برای هدایت‌گران، تصمیم‌سازان، مخاطبان و تولیدکنندگانی بوده که «ترین‌ها» از میان آنان برگزیده شده‌اند.

چنین موضوعاتی قطعاً در فضای فرهنگی هنری کشور نیز طی سال‌های اخیر وارد چارچوب جدیدی شده که شرایط را برای برگزارکنندگان یک پروژه آماری از این جنس، سخت و دشوار کرده و البته این شرایط سخت و دشوار در برخی موارد با چاشنی حاشیه نیز رو به رو شده است که نمونه عینی آن را در تجربه برگزاری جشنواره «جام‌جم» تلویزیون در همین هفته‌های اخیر شاهد بودیم.

بررسی این موضوع و موضوعات مشابه محل بحث و طرح در این گزارش نیست؛ به عبارتی آنچه اکنون موردنظر نگارنده است اشاره به این نکته است که اساساً انتخاب «ترین‌ها» به سبک و سیاقی که به آن اشاره شد، در این گزارش مدنظر نبوده و آنچه در ادامه می‌آید یک نوشتار رسانه‌ای در راستای انتخاب «چهره‌های خبرساز» موسیقی ایران در سال ۹۷ است.

طبیعتاً در این زمینه نیز گستره نگاه ذهنی مخاطبان، کارشناسان و تمامی فعالان عرصه موسیقی گستره‌ای به شدت متنوع و دارای سلایق متعددی می‌تواند باشد که طبیعتاً باید به همه این سلایق در چارچوب علاقه‌ها احترام گذاشت. اما این امید وجود دارد که معرفی چهره‌های موسیقی ایران در سال ۹۷ از سوی گروه موسیقی خبرگزاری مهر با در نظر گرفتن دلایلی که در طول معرفی هنرمندان یاد شده به آن اشاره خواهد شد، نزدیک به طیف وسیعی از این دیدگاه‌ها و سلایق متنوع باشد.

ذکر این نکته هم الزامی است که طی سال ۹۷ تلاش‌های بسیار فراوان و قابل ستایشی از سوی بسیاری از هنرمندان، مدیران، تولیدکنندگان، ناشران و تهیه‌کنندگان در حوزه‌های مختلف موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی تلفیقی، موسیقی پاپ و دیگر گونه‌ها صورت گرفت که می‌توان در یک گزارش مشروح‌تر به ذکر و مرور آن‌ها پرداخت.

کیهان کلهر؛ مردی برای تمام فصول

بدون تردید یکی از انتخاب‌های بخشی اعظمی از مخاطبان تخصصی موسیقی، کارشناسان و متخصصان این حوزه برای انتخاب چهره موسیقی ایران در سال ۹۷ «کیهان کلهر» است. استاد و هنرمند کرمانشاهی که از سال‌های دور تبدیل به یکی از نمایندگان شایسته موسیقی ایران، در محافل معتبر بین‌المللی شده است.

این نوازنده کمانچه و آهنگساز موسیقی ایرانی که بی‌گمان نمی‌توان خدمات او و تعدادی از هم‌نسلانش در عرصه‌های بین‌المللی را تحت یک مدیریت منسجم فرهنگی در کشورمان به حساب آورد، در سال‌های اخیر علاوه‌بر تولید چندین آلبوم متنوع در گونه‌های مختلف موسیقایی، پس از مدت‌های طولانی دوری از کشور، حضور فعالی پیدا کرده و کنسرت‌های متعددی را در تهران و شهرستان‌ها برگزار کرد.

کیهان کلهر مردی برای تمام فصول موسیقی است. او سال‌هاست آوازه‌ای جهانی دارد و در مقاطعی هم در یک قدمی دریافت جایزه «گرمی» به‌عنوان معتبرترین جایزه موسیقایی دنیا قرار گرفت. طی سال‌های اخیر همکاری‌های متعددی با هنرمندان تراز اولی چون یویوما، شجاعت حسین خان، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسم‌اف، بروکلین رایدر و بسیاری دیگر داشته و تلاش داشته با ساز کمانچه گوشه‌های نابی از موسیقی اصیل ایرانی را به مخاطبان معرفی کند. تلاشی که به اندازه برگزاری چندین جشنواره و رویداد داخلی خودمان که سعی در معرفی موسیقی ایرانی به شیوه‌های مختلف دارند، آنچنان خودنمایی کرده که حتی بسیاری از مخاطبان غیرایرانی، موسیقی ما را با نام کیهان کلهر و تعدادی دیگر می‌شناسند.


mehrnews.com/news/4563458